Отходная
В конце жизни человека, при отходе (уходе, отхождении) его из этого мира,
над ним читается особый канон, который в Требнике малом озаглавлен так:
"Канон молебный ко Господу нашему Иисусу Христу и Пречистей Богородице,
Матери Господни, при разлучении души от тела всякаго правовернаго".
В конце канона полагается читать особую молитву. Этот канон, читаемый
"от лица человека, с душею разлучающагося и не могущего глаголати",
обычно называется "Отходной".
Вот несколько тропарей из этого умилительного и трогательного канона:
"Се,
мя, Владычице, страх усрете (пришел ко мне), егоже и бояхся: се, подвиг
(здесь: борьба, борение) велик объят мя (охватывает меня), в немже буди
ми Помощница, Надежде спасения моего".
"Устне
мои молчат и язык не глаголет, но сердце вещает: огнь бо сокрушения сие
снедая внутрь возгарается и гласы неизглаголанными Тебе, Дево, призывает".
"Нощь смертная мя постиже (настигла) неготова, мрачна же и безлунна,
препущающи (отпуская) неприготовлена к долгому оному пути страшному, да
спутешествует ми Твоя милость, Владычице".
"Великой
последней гласящей трубе в страшное и грозное Воскрешение суда, воскресающим
всем, помяни мя тогда, Святая Богородице".
"Зря
конец близу (видя близкий конец) жития моего и помышляя безместных (недостойных,
неуместных) мыслей, деяний же, Всечистая, душу мою делательницу, люте
уязвляюся (жестоко бываю поражаем) стрелами совести: но преклоншися милостивно
буди мне Предстательница".
В заключение от иерея (иереем) глаголется следующая молитва на исход души.
"Владыко
Господи Вседержителю, Отче Господа нашего Иисуса Христа, Иже всем человеком
хотяй спастися и в разум истины приити, не хотяй смерти грешному, но обращения
и живота (жизни). Молимся и мили ся Ти деем (и препоручаем себя Твоей
милости): душу раба Твоего (имярек) от всякия узы (от всего связывающего;
"уза" - цепь) разреши, и от всякия клятвы (всякого проклятия)
свободи, остави (разреши, т. е. прости) прегрешения ему, яже от юности,
ведомая и неведомая, в деле и слове, и чисто исповеданная, или забвением
или студом (стыдом) утаеная. Ты бо Един еси, разрешаяй связанныя (прощая
непрощенных) и исправляяй сокрушенныя (укрепляя надломленных, немощных).
Надежда неначаемым (отчаявшимся), могий оставляти грехи всякому человеку,
на Тя упование имущему. Ей, Человеколюбивый Господи, повели, да отпустится
от уз плотских и греховных, и приими в мире душу раба Твоего сего (имярек),
и покой ю (её) в вечных обителех со святыми Твоими, благодатию Единороднаго
Сына Твоего, Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, с Нимже благословен
еси, с Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно,
и во веки веков. Аминь".
В Большом Требнике (глава 75) есть особый "Чин, бываемый на разлучение
души от тела, внегда человек долго страждет".
Этот чин состоит из канона и двух молитв, из которых первая - "Молитва
о души судимей" по содержанию вполне сходна с молитвой, находящейся
в Отходной, а вторая - "О долгостраждущем умрети" читается так:
"Господи Боже
наш, Иже неизреченною Твоею мудростию создавый человека и от персти сего
вообразивый (из праха земного, из земли образ его создавый), в вид и доброту
(внешним и внутренним совершенством) украсивый, яко честное и Небесное
стяжание (приобретение), в славословие и благолепие (красоту) Твоея славы
и Царства, за еже (через которую, т. е. красоту) по образу и по подобию
сего привести, но понеже (ибо, поскольку) заповедь преступи Твоего повеления,
прием образ и не сохранив и сего ради да не зло безсмертное будет, человеколюбно
повелевый разрешению сему и нерушимей сей узе (цепи), яко Бог отцев, Твоим
Божественным хотением отсещися (быть разрушену, истреблену) и разытися
(развязаться), и телу убо от них же сложися разытися, душею же тамо преселитися
(туда переселиться), идеже (где) и еже быти прияла есть, даже до общаго
Воскресения: сего ради молимся Тебе Безначальному и Безсмертному Отцу,
и Единородному Твоему Сыну, и Пресвятому Твоему Духу, да от тела разрешение
(имярек), во упокоение сотвориши, и аще что в ведении или в неведении
приразися (коснулось, присоединилось) Твоей благости, или под клятвою
священническою бысть, или своя родители преогорчи, или клятву преступи,
или в мечтания (ворожбу, гадания) демонская и волхвования студная (постыдные)
впаде, завистию лукаваго демона, прощения от Твоея неизреченныя благости
моля: ей, Владыко Господи Боже, услыши мене, грешнаго и недостойнаго раба
Твоего, в час сей, и разреши раба Твоего (имярек) нестерпимыя сея болезни
и содержащия его горькия (тяжкой) немощи и упокой его, идеже (где) праведных
дуси (души). Яко ты еси упокоение душ и телес наших, и Тебе славу возсылаем,
Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Аминь".
|
|